ROZMOWA KWALIFIKACYJNA


Specjaliści od rekrutacji przyznają, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. W tym przypadku jak rzadko kiedy prawdziwe jest powiedzenie? jak nas widzą, tak nas piszą? Szczególnie, gdy na prezentację swojej osoby mamy tylko kilkadziesiąt minut.

•    Zanim pójdziesz na rozmowę. Zbierz informacje o firmie.

•    Co oferujesz. Pomyśl, co jesteś w stanie zaoferować firmie. Jakie twoje umiejętności będą mogli wykorzystać?

•    Poćwicz odpowiedzi. Oczywiście nie możesz przewidzieć wszystkich pytań, jakie pojawią się w trakcie rozmowy, ale znakomita większość bywa podobna. Najlepiej jak przygotujesz kilka odpowiedzi, tak aby w czasie rozmowy wybrać najlepszą.

•    Podstawą dobrych wyników jest pozytywne myślenie. Zanim zgłosisz się na rozmowę, zastanów się, czy chcesz tę prace zdobyć i dlaczego. Jeżeli sam będziesz przekonany, że jesteś odpowiednią osobą i bardzo ci na niej zależy, to bez trudu dostrzeże to i rekrutujący podczas rozmowy.

•    Bądź pięć minut przed czasem.

•    Myśl pozytywnie. To ważne! Na rozmowę wejdź uśmiechnięty i odprężony - zobaczysz, że rozmowa przebiegnie doskonale.

•    Przeczytaj swój życiorys. Zrób to na chwilę przed rozmową. Po co? Zwykle od dnia, kiedy wysłałeś swoje CV i list motywacyjny do firmy, minęło trochę czasu, a osoba rekrutująca będzie miała twoje dokumenty przed nosem. Przypomnij sobie, co tam napisałeś.

•    Pamiętaj, z kim jesteś umówiony. Nie ma nic gorszego niż kandydat do pracy, który nie pamięta osoby, z która się umówił. Zapamiętaj także jakie zajmuje stanowisko. Specjaliści od rekrutacji przyznają, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze.

•    Przywitaj się. Wyraźnie przedstaw się i przywitaj. Podaj rękę (rękę zwykle wyciąga konsultant, bo on jest gospodarzem). Ważne jak podajesz rękę - niech będzie to zdecydowany ruch i mocny uścisk. Ściskanie opuszków palców, czy przeciekający przez palce uścisk świadczy o niezdecydowaniu.

•    Zapytaj, czy możesz usiąść. Wybierając miejsce do siedzenia, dostarczasz osobie rekrutującej sporo informacji o sobie. Jeżeli usiądziesz obok konsultanta, to oznacza, że jesteś nastawiony na współpracę, traktujesz go jak partnera. Miejsce naprzeciw świadczy o rywalizacji, mówi, że właśnie gotujesz się do bitwy. Usiądź wygodnie, nie przesadzaj jednak z wyciągniętymi nogami czy zbyt luźną pozycją. Kiedy konsultant zadaje pytanie, przechyl ciało w jego kierunku, kiedy odpowiadasz, możesz się lekko odsunąć. Nie przesadzaj z gestykulacją i ekspresją, ogranicz tiki nerwowe, nie baw się długopisem, nie stukaj nerwowo palcami o blat stołu. Zachowuj się naturalnie.

•    Bądź zrelaksowany i serdeczny.

•    Słuchaj uważnie. Pozwól rekrutującemu zadać pytanie, nie przerywaj. Odpowiadaj jasno, zwięźle i wyczerpująco.

•    Pochwal się swoim doświadczeniem. Opisz, czym się zajmowałeś, unikaj książkowych schematów, mów szczerze, co zyskałeś, prowadząc dany projekt lub współpracując z daną firmą. Bądź konkretny.

•    Kończąc rozmowę podziękuj rekrutującemu za poświęcony czas.

•    Zadzwoń. Jeżeli minął termin, kiedy firma miała się odezwać - zadzwoń. Zapytaj o wynik rozmowy. To nic złego, że się dopytujesz, świadczy jedynie o twoim zainteresowaniu.